Bland de första att utfärda böter i lågutsläppsområden
Restriktionerna infördes redan i oktober 2024, men böter har skjutits upp på grund av tekniska förseningar i systemets implementering.
Restriktionerna infördes redan i oktober 2024, men böter har skjutits upp på grund av tekniska förseningar i systemets implementering.
EU-lagen som syftar till att motverka klimatförändringar kräver att 151 spanska städer med över 50.000 invånare ska ha lågutsläppszoner, men hittills har endast omkring 20 städer uppfyllt detta krav, och vissa med föga entusiasm.
Implementeringen av den av regeringen 2021 godkända lagen om klimatförändringar och energiomställning kommer att påverka över 30 gator i Málaga från och med 2024. Då går nämligen tidsfristen ut för spanska städer att implementera lagen.
Tills de kommunala förordningarna om utsläpp fastställts kommer fordon som inte är behöriga endast att få varningar.
Enligt EU-direktiv som antagits av Spanien skulle de 151 städer i Spanien som har mer än 50.000 invånare ha etablerat så kallade ZBE-zoner från och med den 1 januari i år. Hittills är dock endast 14 zoner i drift, medan 120 kommuner fortfarande befinner sig i förberedelsestadiet.
Lågemissionszoner (ZBE på spanska) är inte ett alternativ utan ett lagligt krav sedan den 21 maj 2021, genom en klimatlag som syftar till att "förbättra luftkvaliteten".