Sydkusten.es
Prenumerera

Administration

Marbella kommun hoppas överstiga 150 000 mantalsskrivna innevånare. Foto: Ayto de Marbella
NYHETER

Rullande kontor ska nå kommunens alla hörn

Kommunledningen presenterade 19 juli sitt senaste initiativ för att öka den mantalsskrivna befolkningen. Det rör sig sig om ett kontor inrymt i en buss, för att nå ut till boende i hela Marbella kommun.

Marbellas borgmästare Ángeles Muñoz vill ha in minst 5 000 nya mantalsskrivna i kommunen.
NYHETER

Kampanj för mantalsskrivning hemifrån

Borgmästaren Ángeles Muñoz (PP) har annonserat kampanjen, som kommer att pågå till och med februari. Syftet är att få minst 5 000 utlänningar att förnya eller styrka att de bor i kommunen.

Susana Díaz annonserar noll tolerans med korruptionen.
NYHETER

Utrensningar i den andalusiska regionalregeringen

I sitt invigningstal i regionalparlamentet 4 september sade Díaz att hon skäms över korruptionen och att hon inte kommer att ha någon tolerans med dem som förskingrar. Díaz kommer att presentera sin nya regering 9 september och flera tunga ministrar väntas få gå.

På mindre än ett år har hela 28 parlamentsledamöter blivit av med sin iPad.
NYHETER

Slarviga ledamöter förlorar sina tablets

Vid bildandet av den nya kammaren i december förra året tilldelades de 350 ledamöterna bland annat var sin iPad, medan ytterligare 30 behölls i reserv. Mindre än ett år senare har alla utom två gått åt.

Kommunförbundet FEMP öppnar dörren för att kommuner med mindre än 20 000 innevånare ska kunna släppa ifrån sig vissa administrativa uppgifter.
NYHETER

Mindre kommuner kan avsäga sig kompetenser

FEMP motsätter sig förslaget från vissa håll att enskilda kommuner helt ska kunna interveneras. Däremot menar förbundet att det är rimligt att kommuner med mindre än 20 000 innevånare frivilligt ska kunna överlåta vissa administrativa uppgifter till samordnande organ, som exempelvis provinsstyrelsen.