Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Regeringen straffar egen energiproduktion

Regeringen tänker införa en kontroversiell straffavgift som gör det dyrare att producera egen energi, än att köpa den av de stora elbolagen.

22 juli 2013 kl. 08:00

Industriministern José Manuel Sorias förslag innebär att det blir 27 procent dyrare att producera egen energi, än att vara abonnent.
Förslaget har presenterats av industridepartementet till Energikommissionen och väntas antas, oavsett utskottets utlåtande. Den särskilda avgiften innebär att det i praktiken blir 27 procent dyrare att producera egen energi, än att vara abonnent. Industriministern José Manuel Soria motiverar avgiften med behovet att reglera en ny tendens inom elmarknaden och undvika att det nuvarande systemet kollapsar. Avgiften straffar företag som gjort stora satsningar på inte minst egna solenergipaneler. De senaste fem åren har kostnaden för installation av solceller minskat med 80 procent, vilket lockat allt fler att satsa på egen energi. Medan det i länder som Holland satsas på egna miljövänliga energikällor väljer de spanska myndigheterna att försvara de stora elbolagens intressen, något som väckt hård kritik från inte minst konsumentorganisationer.
300×250
300×250