Sydkusten.es
Prenumerera
SPANIENLIV

Elche och Orihuela får höghastighetståg

I januari släpps de första biljetterna till AVE-tåget mellan Orihuela-Elche och Madrid.

9 december 2020 kl. 15:00

Orterna Elche och Orihuela på Costa Blanca, kan räkna med höghastighetståg till Madrid från januari.
Transportministern José Luis Ábalos informerade om lanseringen i samband med ett besök i Alicante 4 december. Efter ett möte med järnvägsbolaget ADIF aviserade Ábalos att de nått en överenskommelse som ska kunna garantera invigningen av den nya linjen inom kort. I dagsläget är det oklart hur många direktlinjer det blir frågan om, då en majoritet av tågen kommer att göra stopp i Alicante. Utbildningen av maskinister har påbörjats och kommer att pågå under december. Ábalos är övertygad om att alla förberedelser ska vara klara så att AVE kan anlända till stationerna i Elche och Orihuela i januari.
300×250
300×250