Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Direktörslönerna allt mer svindlande

Direktörer på de bolag som ingår i spanska börsindexet Ibex-35 tjänar i snitt 158 gånger så mycket som en genomsnittsanställd.

16 oktober 2015 kl. 07:00

Telefónicas VD César Alierta tjänar själv lika mycket som 533 genomsnittsanställda.
Siffror som presenterats av fackföreningen Comisiones Obreras CC.OO styrker att klyftorna i Spanien ökat. Bara 2014 steg lönen för VD:s och styrelseordförande i Ibex-35 med 30 procent. Proportionellt steg löneklyftan jämfört med arbetarna från 87 gånger till 158. Den som tjänar mest av alla är VD:n för Telefónica César Alierta. Han lyfter 43,3 miljoner euro om året, vilket är 533 gånger mer än de genomsnittsanställda.
300×250
300×250