Sydkusten.es
Prenumerera
SPANIENLIV

Bristfällig energipolitik på öarna

Kanarieöarna har den lägsta andelen grön energi av alla autonoma regioner i Spanien och av den som produceras går en viktig del till spillo.

9 mars 2023 kl. 13:00

Den gröna energi som går till spillo motsvarar hela förbrukningen på såväl El Hierro som La Gomera.
Grön energi motsvarande hela förbrukningen på El Hierro och La Gomera går till spillo på grund av bristande lagstiftning på öarna. Det säger delegaten på öarna för solenergibolaget Unión Española Fotovoltaica (UEF), till tidningen El Confidencial. Sektorn saknar nämligen tillstånd än så länge att lagra överskottsenergi och i genomsnitt 3,5 procent av den producerade förnybara elen brukas inte, med toppar ibland på upp till 12,5 procent. Svinner uppfattas som särskilt onödigt med tanke på att endast 19,5 procent av den energi som produceras på Kanarieöarna är förnybar. Det kan jämföras med genomsnittet i Spanien som ligger på 46,7 procent. Fortfarande består den främsta energikällan på öarna av olja.
300×250
300×250