Rättegång tolv år efter tragedin
Trots att det fortfarande rör sig om den allvarligaste tunnelbaneolyckan i Europa har ingen ännu ställts till svars. Den 3 juni 2006 omkom 43 personer och 47 skadades, när en konvoj välte i en kurva.
Trots att det fortfarande rör sig om den allvarligaste tunnelbaneolyckan i Europa har ingen ännu ställts till svars. Den 3 juni 2006 omkom 43 personer och 47 skadades, när en konvoj välte i en kurva.
Nyheten kommer som en kalldusch för de anhöriga, som i åratal hade demonstrerat för att ansvariga ska ställas inför rätta. Det är samma domare som lade ned den första utredningen som nu åter finner att ingen kan åtalas.
Partido Popular har konsekvent röstat ned alla initiativ att återuppta utredningen, trots de många indicierna om manipulering av bevisen. Den nye socialistiske regionalpresidenten Ximo Puig har dock från första stund ställt sig bakom de anhöriga till de 43 personer som omkom och 47 som skadades vid tragedin.
Domstolen fattar beslutet, efter att utredningsdomaren Nieves Molina förra året för andra gången lagt ned förundersökningen, utan att ställa någon till svars. Olyckan i Valencia i juli 2006 är en av de allvarligaste i sitt slag i världen, men ingen av de anhöriga till offren har fått upprättelse.
Olyckan 3 juli 2006, vid vilken 43 personer omkom och ytterligare 47 skadades, hade fallit närmast i glömska tills det i april togs upp i ett reportage i tv-programmet Salvados, på La Sexta. Trots att det är den allvarliga tunelbaneolyckan någonsin i Spanien och den fjärde allvarligaste i världen hölls ingen som ansvarig.
Tv-programmet "Salvados" inslag 29 april om olyckan och de många frågetecken som består kring utredningen har lett till en jättelik proteststorm. Trots att 43 personer omkom i olyckan och 47 skadades tystades den ned så effektivt att ingen ställdes till svars och få, förutom de drabbade själva och deras anhöriga, minns tragedin sju år senare.