Vattenkonsumtionen begränsas på nytt
Vattentillgången för invånare i Málaga stad och Axarquíaområdet begränsas till maximalt 180 liter per person och dygn.
Vattentillgången för invånare i Málaga stad och Axarquíaområdet begränsas till maximalt 180 liter per person och dygn.
Nästan exakt tre år efter att coronapandemin förklarades har Spanien tagit det näst sista steget mot total normalitet igen. Sedan i onsdags är det inte längre påbud på munskydd i kollektivtrafiken och inte heller i särskilda butiker som optiker, hörselkliniker och ortopeder.
Medan påbudet på munskydd är utfärdat av det statliga hälsovårdsdepartementet är den enda restriktionen som bibehålls av regionalstyret i Valencia rökförbudet vid uteserveringar. Detta då studier styrker att rökning kan sprida virus så långt bort som åtta meter.
Från och med 4 mars kommer läktarna åter att kunna fyllas till hundra procent, både utomhus och inomhus, något som inte skett sedan en kort period efter den femte smittvågen. Det annonserar hälsovårdsministern Carolina Darias.
Murcia är den enda regionen som fortfarande haft begränsningar när det gäller samlingar och öppettider för verksamheter. Dessa upphör dock från och med 16 februari.
Det andalusiska hälsovårdsrådet Jesús Aguirre bekräftar att de regionala myndigheterna inte kommer att ansöka om en förlängning av restriktionerna, som gäller till och med 14 februari. Motiveringen är den kraftiga nedgången av smittfrekvensen, som halverats den senaste veckan och ligger i dagsläget på 584 fall, räknat per 100.000 invånare de senaste två veckorna.