Spanien mer bränslesnålt
Spanien har lyckats pressa ner sitt bränslebehov. Troligtvis beror det mer på att det svidit i plånboken än en medveten strategi, men i vilket fall har stora besparingar gjorts.
Spanien har lyckats pressa ner sitt bränslebehov. Troligtvis beror det mer på att det svidit i plånboken än en medveten strategi, men i vilket fall har stora besparingar gjorts.
Momsen på el har sänkts i flera omgångar, senast i juni från tio till fem procent, men gaspriset har hittills undergått ordinarie moms, på 21 procent. Momssatsen ska nu sänkas till mindre än en fjärdedel, preliminärt året ut men Sánchez tillägger att åtgärden kan komma att förlängas.
Många abonnenter med så kallad reglerad taxa, det vill säga den variabla, har stirrat oförstående på dygnspriserna sedan pristaket på gas började tillämpas 15 juni. Anledningen är att timspriserna tvärtom mot vad som utlovats, stigit.
Det rör sig om en så allvarlig kris att Spaniens energiminister Teresa Ribera personligen i veckan reste till Alger för att försöka finna en lösning på konflikten. Gasledningen är sammanlagt 140 mil lång, av vilka 54 går genom Marocko.
Regeringen har avtalat en sänkning av de fasta tarifferna, som regleras av staten. Det innebär att elpriserna per 1 mars kommer att sjunka med i genomsnitt 0,7 procent.
Det blir inga oljeborrningar vid Kanarieöarna. Repsol har visserligen funnit flera olika gaser men både kvaliteten och kvantiteten uppges vara låg och otillräcklig.