Olagliga odlingar vid Doñana identifierade
De kartlagda områdena ligger i flera kommuner i Huelvaprovinsen.
De kartlagda områdena ligger i flera kommuner i Huelvaprovinsen.
Den andalusiske regionpresidenten Juan Manuel Moreno Bonilla (PP), bekräftade 3 oktober att den slutgiltiga debatten kring ett lagförslag för att reglera bevattningar vid Spaniens största naturreservat Coto de Doñana skjuts upp. Beslutet togs efter ett möte i Sevilla med miljöministern Teresa Ribera (PSOE).
Efter en proteststorm från tyska konsumenter, som kräver en bojkott av de spanska jordgubbarna på grund av att en del odlingar uttömmer vattentillgångarna i nationalparken Coto de Doñana, upplever även de spanska livsmedelskedjorna en ökad press från sina kunder. Det har lett till att kraven på jordgubbsproducenterna skärpts.
Nationalparken lider av allvarlig vattenbrist och många av våtmarkerna som normalt utgör häckningsplatser för bland annat tusentals flamingos är uttorkade. Orsaken är delvis klimatförändringarna, men också att intensivjordbruk i ett flertal angränsande kommuner brukar källvatten för bevattning.
Det rör sig om en brådskande satsning vid fyra reningsverk, som dock inte kommer att vara klar förrän till våren. Syftet är att reningsanläggningarna, som ligger i Vélez-Málaga, Torrox och Rincón de la Victoria, ska kunna producera mellan åtta och tio kubikhektometer renat vatten om året.