Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Yalçin släppt från häktet i Barcelona

Den svensk-kurdiske journalisten Hamza Yalçin uppges ha släppts från häktet i Barcelona.

28 september 2017 kl. 16:14

Hamza Yalçin har suttit i spanskt häkte i nära två månader. Foto: Privat
Enligt bland annat Sveriges Television ska Yalçin ha släppts villkorligt på eftermiddagen 28 september, i väntan på att spansk domstol behandlar utlämningskravet från de turkiska myndigheterna. Journalisten uppges planera att resa till Madrid med sin advokat inom de närmaste timmarna. Yalçin greps 3 augusti på Barcelonas flygplats El Prat, på grund av en efterlysning från Turkiet. Där anklagas han för terroristverksamhet. Både i Spanien, Sverige och andra länder har en stor opinion motsatt sig en utlämning av journalisten. Den senaste att uttala sig mot en utlämning var den spanska människorättsombudsmannen.
300×250
300×250