Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Volkswagen döms till miljonskadestånd

Handelsdomstolen i Madrid har dömt Volkswagen att betala ut 3.000 euro vardera, till alla spanjorer som drabbats av utsläppsskandalen Dieselgate.

3 februari 2021 kl. 15:00

Volkswagens anläggning i Pamplona.
Det rör sig om totalt 5.444 drabbade personer som presenterat en kollektiv stämningsansökan via konsumentorganisationen OCU. Den totala summan att betala för Volkswagen uppgår därmed till drygt 16 miljoner euro. Orsaken är den manipulation av mjukvaran i dieselmotorerna, som kamouflerat utsläppen av kväveoxider. Förutom skadestånd tvingas Volkswagen att utan kostnad, reparera alla drabbade fordon. Under rättegången, som hölls i februari 2020, tog det spanska dotterbolaget avstånd från manipulationen med hänvisning till att det som importör inte varit delaktig i tillverkningsprocessen. Enligt tidningen El Diario har källor inom Volkswagen meddelat att domen ej är slutgiltig och att gruppen kommer att överklaga.
300×250
300×250