Vaccinerade svenskar nobbas i Katalonien
Det system som införts i Katalonien med krav på Covid-intyg för tillträde till restauranger, barer och nattklubbar godtar inte det som utfärdats av svenska myndigheter.
Ett flertal svenskar som nobbats inträde har kontaktat ambassaden i Madrid. Den meddelar att kontakt etablerats med de lokala myndigheterna i Katalonien och hoppas att problemet åtgärdas snarast möjligt. Katalonien är ett av få områden i Spanien som kräver Covid-intyg lokalt, något som infördes 6 oktober. Det är oklart varför verifieringssystemet inte godtar svenskt intyg. Se ambassadens information: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/spanien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/