Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Utställning samlar föremål om de katolska kungarna

En unik utställning om de katolska kungarna Ferdinand och Isabel har invigts i Fuengirolas stadsmuseum.

10 december 2013 kl. 13:00

Det gamla rådhustorget döps om efter de katolska kungarna Ferdinand och Isabel. Foto: Ayto de Fuengirola
Det är första gången som ett flertal föremål från olika muséer i Spanien samlas i en och samma utställning om de spanska monarkerna. Utställningen är en av ett flertal hyllningar till det katolska kungaparet, som återerövrade Fuengirola från morerna 1485, sju år före Granadas fall. Det gamla rådhustorget framför det nya hotellet kommer att döpas om till "Plaza de los Reyes Católicos" och kommer att prydas med en staty av kungaparet, som enade det kristna Spanien och landsförvisade den siste moriske härskaren på Iberiska Halvön.
300×250
300×250