Sydkusten.es
Prenumerera
SPANIENLIV

Undra på att man blir förbannad

Skattedepartementet annonserar neddragningar på direktörernas resor och slopandet av business-biljetter. Det verkar som ett sunt initiativ men är minst sagt uppseendeväckande att åtgärden vidtas först nu.

10 oktober 2012 kl. 07:30 · Mats Björkman

Drygt fyra år in i krisen och efter en rad nedskärningar på bland annat utbildning och hälsovård ska nu de förtroendevaldas resvanor ses över.
Missnöjet i Spanien växer, med allt fler demonstrationer och protester från olika sektorer. Allt fler ifrågasätter regeringens hårda besparingar, som slår mot det mesta och de flesta. Många kanske kan tycka att besparingarna är ofrånkomliga och att det är lönlöst att protestera. Men det finns en faktor som retar spanjorerna särskilt och det är att många av privilegierna som åtnjuts av det politiska etablissemanget består. Visst har även makthavarna dragit åt svångremmen, men de lyfter fortfarande skyhöga traktamenten som många inte ens är berättigade till. När man i oktober 2012, drygt fyra år efter att krisen startade, läser att det nu ska bli slut på business-resandet, är det naturligt att man blir förbannad.
300×250
300×250