Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Tusentals demonstrerade för offentligvården

Den så kallade "vita vågen" mobiliserar sig på nytt och samlade 25 mars tusentals demonstranter i Andalusiens åtta provinshuvudstäder.

27 mars 2023 kl. 07:00 · Mats Björkman

En av de största demonstrationerna hölls i Granada. Foto: #25MLaSaludNoSeVende
"Den vita vågen" uppstod parallellt med flera andra rörelser i Spanien i protest mot nedskärningarna under finanskrisen. "Den gröna vågen" försvarade exempelvis utbildningsväsendet. Sedan många månader demonstrerar vårdanställda i Madrid och andra regioner och nu har mobiliseringarna även återupptagits i Andalusien. Ett flertal fackföreningar och andra organisationer som boendeföreningar hade sammankallat till demonstrationerna 25 mars. Det skedde i protest mot regionstyrets påstådda nedskärningar och privatisering av offentligvården. Bland annat uppger tidningen El Diario att en miljon patienter i Andalusien remitterades till den privata vården under 2022. Samtidigt uppges nedskärningarna i anslagen till offentligvården de senaste åren överstiga 20 miljarder euro. Tusentals personer demonstrerade i de åtta provinshuvudstäderna och som vanligt skiljer sig beräkningarna av uppslutningen stort mellan siffrorna från sammankallarna och de från myndigheterna. Medan arrangörerrna uppger att 60.000 personer deltog i demonstrationen i Sevilla, skriver Policía Nacional ner siffran till 8.000.
300×250
300×250