Sydkusten.es
Prenumerera
SPANIENLIV

Turistbostäder i Palma fråntas licenser

Turistavdelningen på Mallorca har beordrat ett stopp för den olagliga uthyrningen av tio lägenheter i Palma stad. Ägarna har varslats om böter på 80.000 euro per lägenhet.

28 januari 2025 kl. 17:00

Böter på 80.000 euro per lägenhet ska avskräcka från olaglig uthyrning av turistlägenheter. (Arkivbild)
Lägenheterna hyrdes enligt Diario de Mallorca ut utan licens, vilket utgör en allvarlig överträdelse enligt lagstiftningen. Turistrådet José Marcial Rodríguez Díaz betonar vikten av att bekämpa olagliga verksamheter som både skadar konkurrensen och påverkar det sociala samspelet negativt. Han framhåller också att alla administrativa processer har följts korrekt i denna utredning. Inspektionsavdelningen kommer nu att övervaka att stängningarna genomförs. Om detta inte sker kan ärendet överlämnas till åklagarmyndigheten. Bötesbeloppen syftar till att avskräcka från olaglig uthyrning och skydda både invånare och den lagliga turistsektorn.
300×250
300×250