Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Talman medger att han mottagit extralöner

Talmannen i Senaten Pío García Escudero medger att han under flera år lyft extralön från Partido Popular.

22 maj 2013 kl. 13:00

Pio García Escudero (PP) medger att han under fyra års tid fått 4 200 euro, 14 gånger om året, av partiet vid sidan av sin senatslön.
Flera representanter för regeringspartiet bekräftar utbetalningar som enligt lag inte är förenliga med ämbetsarvoden. En av dem är Pío García Escudero, som förhörts i egenskap av vittne i utredningen som leds av domaren Pablo Ruz, i Federala Domstolen. Mellan 1999 och 2003 lyfte García Escudero 700 000 pesetas (motsvarande 4 200 euro) i månaden, i 14 utbetalningar per år. Det var betydligt mer än vad han redan fick som senatsledamot. Flera andra tidigare PP-ledamöter medger att de fått regelbundna extralöner, ofta kontant och trots att bland annat partiets generalsekreterare Javier Arenas förnekat detta. Federala domstolen utreder främst pengarnas härkomst, då Partido Popular misstänks för olaglig partifinansiering och för att ha fört en omfattande svart bokföring.
300×250
300×250