Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Strömmen tillbaka på delar av kustvägen

Belysningen av kustvägen genom Marbella återupprättades 9 februari, efter att kommunledningen beslutat att åter stå för elkostnaderna.

10 februari 2012 kl. 18:00

Ljuset är tillbaka på kustvägen öster och väster om Marbella, efter drygt två månaders mörker.
Borgmästaren Ángeles Muñoz (PP) säger att kommunen ändrar sitt tidigare beslut, på grund av de många klagomål och anklagelser om trafikfara som inkommit. Hon insisterar dock på att kommunledningen fortsatt kommer att förmå de statliga myndigheterna att stå för elkostnaden, då vägen lyder under näringsdepartementet. De sträckor som åter är belysta är den mellan Marbellas östra infart och Cabopino samt mellan Puerto Banús och San Pedro Alcántara. Den sex kilometer långa ringvägen förblir tills vidare släckt, då den enligt kommunen tillhör betalmotorvägen. Kostnaden för belysningen på den aktuella sträckan uppskattas av kommunledningen till mellan 160 000 och 170 000 euro om året. Kommunledningen uppges ha studerat möjligheten att tända endast varannan gatlykta, för att spara kostnader. Detta är dock inte tillåtet. Beslutet att inte betala elräkningarna togs tillsammans med flera andra kustkommuner, i slutet av november föra året.
300×250
300×250