Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Sträng bot för kartellbildning

De tre ledande mobilbolagen i Spanien har dömts till sammanlagt 120 miljoner euro i böter, för kartellbildning.

1 januari 2013 kl. 08:00

Telefónica, Vodafone och Orange döms till sammanlagt 120 miljoner euro i böter för att ha avtalat SMS-priser mellan 2000 och 2009.
Boten är den näst högsta i sitt slag, som utdelas av konkurrensverket CNC. Telefónica, Vodafone och Orange befinns under perioden 2000-2009 har upprätthållit orimligt höga priser för SMS-meddelanden, genom interna avtal. Detta skedde på grund av bristande reglering för textmeddelanden, samtidigt som samtalstaxan under samma period föll kraftigt. Teléfonica döms att betala 46,5 miljoner euro i böter, Vodafone 43,5 miljoner och Orange 30 miljoner. Samtliga tänker överklaga domen.
300×250
300×250