Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Stor motdemonstration i Barcelona

Tusentals katalaner demonstrerade 12 oktober vid Plaza de Catalunya i Barcelona för Kataloniens fortsatta integration i Spanien.

14 oktober 2013 kl. 07:15

Den katalanska ursymbolen Plaza de Catalunya i Barcelona blev 12 oktober samlingsplats för tusentals motståndare till ett självständigt Katalonien.
Det var andra året i rad som manifestationen hölls i den katalanska huvudstaden, med anledning av Spaniens nationaldag Día de la Hispanidad. Sammankallare var Partido Popular och regionalpartiet Ciutadans. Enligt de katalanska regionalmyndigheterna deltog omkring 30 000 personer, medan sammankallarna höjer siffran till hela 160 000. Det var i vilket fall betydligt fler än året före. Mottot för manifestationen är att Spanien måste älska Katalonien, precis som katalanerna måste älska Spanien. Mötet hölls i en festlig anda och som ett gensvar mot de växande kraven på ett självständigt Katalonien.
300×250
300×250