Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Startar med stort lönepåslag

Nerjas nygamla borgmästare José Alberto Armijo (PP) har drivit igenom en löneförhöjning åt sig själv på 19 procent samt på 25 procent för de fullmäktigeledamöter som ägnar sig heltid åt kommunstyrelsen.

30 juli 2019 kl. 07:00

José Alberto Armijo har fyra år senare återtagit makten och gör det med att bevilja sig själv en löneförhöjning på 19 procent.  Foto: EOI Escuela de Organización Industrial
Höjningen har antagits i en extraordinär fullmäktigestämma med stöd av rösterna från PP-ledamöterna och tack vare att de två från Ciudadanos respektive Vox lagt ned sina röster. Den tidigare styrande vänsterkoalitionen röstade emot och kritiserar höjningen, som enligt oppositionen kommer kosta skattebetalarna i Nerja omkring en miljon euro under den kommande mandatperioden. I och med höjningen lyfter nu Armijo 58 372 euro om året, vilket är den högsta tillåtna lönen för en borgmästare i en kommun av Nerjas storlek. De övriga råden beviljas 36 500 euro.
300×250
300×250