Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Sparbankstoppar i fängelse

Fem tidigare styrelsemedlemmar i Novagalicia tvingades 16 januari börja avtjäna sina fängelsestraff.

19 januari 2017 kl. 13:00

Det är första gången som dömda banktoppar tvingas avtjäna fängelse. Foto: BNG
Det rör sig om de första banktopparna som tvingas tjäna fängelse i Spanien för brottsligt agerande i ledningen för en intervenerad sparbank. Trots att de dömts till straff som ej överstiger två år finner domstolen att straffen ska tjänas, på grund av särskilt allvarliga omständigheter. En av dem är att de endast betalat tillbaka en del av de 18,9 miljoner euro som de svindlade. De tidigare styrelseledamöterna beslöt att bevilja sig själva miljonfallskärmar efter att det stod klart att banken behövde interveneras av staten. Domstolen ålägger dem förutom fängelsestraffet även att betala tillbaka ytterligare tio miljoner euro.
300×250
300×250