Spansk miljöaktivist får skadestånd av Danmark
En dansk domstol har beviljat skadestånd till de fyra aktivister från Greenpeace som hölls häktade i tre veckor efter en aktion i Köpenhamn 17 december 2009.
En av de häktade var dåvarande direktören för Greenpeace España Juan López de Uralde, numera ledare för miljöpartiet Equo. Under miljötoppmötet i Köpenhamn lyckades han ta sig in på en mottagning i kungahuset och tillsammans med en kvinnlig kollega visa upp banderoller med texten "Politicians talk, Leaderts ACT". De fyra aktivisterna fick tillbringa tre veckor i häkte, vilket omfattade både jul- och nyårshelgen, för att sedan dömas till 14 dagars fängelse. Nu finner en dansk domstol att häktningstiden var orimlig och beviljar de fyra ett skadestånd på 18 800 danska kronor.