Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Skatten på egen energi antagen

Ministerrådet antog 9 oktober den kontroversiella "solskatten", en reform som bland annat medför höga skatter för dem som alstrar egen energi.

13 oktober 2015 kl. 07:00

Trots massiv kritik har regeringen antagit reformen som beskattar egenproducerad energi. Foto: Foto Mike Baker/flickr.
Energiministern José Manuel Soria försvarar reformen som en nödvändig reglering av elmarknaden och uppger att den gynnar förnyelsebara energikällor. Kritiken är dock både bred och hård, inte minst då skatten uppges i praktiken göra det olönsamt att producera egen energi, främst solenergi. Skatten gäller dem som producerar egen energi och samtidigt är uppkopplade till det offentliga elnätet. Det omfattar närmast alla småproducenter, då få solenergisystem är ännu så fulländade att det inte krävs tilläggsström i perioder.
300×250
300×250