Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Sánchez får böta för utspel mot oppositionen

Högsta domstolen har bekräftat en bot på 2.200 euro för Spaniens regeringschef Pedro Sánchez, en påföljd som tidigare utdömts av den centrala valnämnden JEC. Det är inte första gången som Sánchez prickas för att ha brutit mot de spanska valbestämmelserna.

8 februari 2025 kl. 12:00 · Mats Björkman

Valnämnden prickar Sánchez för att ha kritiserat oppositionen från Spaniens representationslokaler i Bryssel när parlamentsvalet hade utlysts till den 23 juli.
Boten grundar sig på att Sánchez använde spanska representationslokaler i Bryssel under valperioden för att kritisera oppositionspartierna Partido Popular och Vox samt framhäva sin egen regerings prestationer. Under en presskonferens efter EU-rådets möte i juni 2023 befanns Pedro Sánchez ha använt offentliga resurser för att sprida ett politiskt budskap i syfte att vinna röster. Högsta domstolen betonar att den spanska vallagen förbjuder sådana uttalanden i officiella sammanhang under en valrörelse, då de kan påverka valets neutralitet och likabehandling av kandidater. Det rapporterar Europa Press. Vidare fastslår domen att valnämndens beslut inte innebar någon otillbörlig inskränkning av Sánchez politiska verksamhet, utan snarare upprätthöll principen om ett rättvist valförfarande. Regeringschefen bötfälldes redan 2020 med 1.000 euro för att han gav en tv-intervju i presidentpalatset La Moncloa inför riksvalet 2019.
300×250
300×250