Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Rajoy hyllade japanerna i Fukushima

Mariano Rajoy blev 3 oktober den förste utländske statsledaren att besöka samhället Fukushima, i Japan, efter det radioaktiva utsläppet.

4 oktober 2013 kl. 07:30

Mariano Rajoy besökte 3 oktober samhället Fukushima, sex mil från det havererade kärnkraftverket.
Rajoy reste till Fukushima, sex mil från det drabbade kärnkraftverket, den tredje och sista dagen av den spanske regeringschefens statsbesök i Japan. Han uttryckte det spanska folkets beundran för japanernas sätt att övervinna den enorma katastrofen. Besöket skedde samma dag som det publicerades uppgifter om nya utsläpp från kärnkraftverket. Spanien var ett av de länder som snabbast erkände japanernas insatser i samband med katastrofen, genom tilldelningen av priset "Príncipe de Asturias" till de så kallade "Hjältarna från Fukushima", som erbjöd sig frivilligt att arbeta i den extremt höga strålningen.
300×250
300×250