Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Överläggningar om Katalonien

De första samtalen mellan regeringen och det katalanska regionalstyret hölls 26 februari i presidentpalatset La Moncloa.

28 februari 2020 kl. 07:00

Samtalen är ett av grundvillkoren som katalanska ERC ställt för att möjliggöra den nuvarande vänsterregeringen i Spanien.
Mötet varade i tre timmar och leddes av regeringschefen Pedro Sánchez och den katalanske regionalpresidenten Quim Torra. Det hölls i en öppenhjärtig anda, även om båda parterna konstaterade att de fortfarande har stora meningsskiljaktigheter. Ett flertal ministrar deltog i mötet men däremot kunde ej vice regeringschefen Pablo Iglesias närvara, på grund av sjukdom. Parterna har avtalat att ses en gång i månaden och föra samtal "med alla juridiska garantier". Nästa möte kommer att hållas i Katalonien. De katalanska separatisterna har som huvudkrav att få hålla en omröstning om självständighet samt att de dömda separatistledarna liksom de flyende frias. Centralregeringen vidhåller å sin sida att alla eventuella överenskommelser måste ske inom ramen för den spanska grundlagen. De konservativa partiera kritiserar samtalen i hårda ordalag och anklagar Pedro Sánchez för att vika sig för separatisterna i syfte att säkra makten.
300×250
300×250