Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Ny gruvutredning tvingar hög post avgå

Ordföranden i statens industriråd Vicente Fernández Guerrero har avsatts, efter att han delgivits misstanke om brott i samband med ett nytt gruvtillstånd vid Aznacóllar.

8 november 2019 kl. 07:00

Giftolyckan vid Aznarcóllar är den största miljökatastrofen i Andalusien. Foto: David Pineda Svenske
Fernández Guerrero hade en högt uppsatt post i den andalusiska regionalregeringen när denna 2015 delade ut de nya rättigheterna till gruvdrift till mexikanska Minorbis-Grupo México. Detta överklagades för oegentligheter av det förlorande gruvbolaget, som efter två nedläggningar lyckats återuppväcka utredningen på nytt. Provinsdomstolen i Sevilla har accepterat att åter granska misstankarna om korruption. Det tidigare Bolidenägda gruvan i Aználcollar har varit stängd sedan det stora giftutsläppet 1998. Beslutet att åter tillåta gruvdrift ha varit mycket omdiskuterat, speciellt då Grupo México själva varit indragna i flera miljöskandaler.
300×250
300×250