Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Näringsdepartementet ackumulerar miljardskulder

Näringsdepartementet har ensamt en skuld på tre procent av Spaniens bruttoinlandsprodukt.

17 februari 2012 kl. 13:00

Näringsministern Ana Pastor har ärvt en skuld på 40 miljarder euro. Foto: PP
Näringsministern Ana Pastor redovisar en ackumulerad skuld på 40 miljarder euro. Den har enligt henne ökat med 50 procent de senaste fem åren. Den nuvarande infrastrukturmodellen antogs 2005, men har enligt Pastor visat sig mycket bristfällig. Det framgår bland annat av att endast en tredjedel av de mål som sattes upp har uppfyllts. Näringsministern planerar en omfattande reform av modellen, som ska beröra departementets arbete fram till 2024. Hon hoppas kunna uppnå en bred pakt senast till juli i år.
300×250
300×250