Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Momsen på el sänks tillfälligt

Regeringen godkänner 24 juni en sänkning av momsen på el, från 21 till tio procent.

24 juni 2021 kl. 07:00

Momsen på el sänks tillfälligt medan regeringen arbetar för mer långsiktiga åtgärder för att få ned elkostnaden för vanliga konsumenter.
Reduktionen kommer att gälla fram till slutet av året för konsumenter med max tio kW kontrakterat, när priset på grossistmarknaden överstiger 45 euros per megawattimme samt generellt för alla ekonomiskt utsatta familjer. Regeringen annullerar även skatten på sju procent på elproduktionen, under årets sista kvartal. Det skriver tidningen El Diario. Åtgärderna syftar till att så snabbt och effektivt som möjligt få till stånd en lösning, om än tillfällig, på de allt dyrare elpriserna. Detta medan regeringen arbetar på mer bestående och strukturella reformer, för att få ned kostnaden för konsumenterna. Lagförslaget som regeringen arbetar med syftar till att sätta punkt för de intäkter som elbolagen får genom särskilda koldioxidavgifter, även när elen kommer från källor som inte utsöndrar någon koldioxid. Den ska sänka elkostnaden för vanliga konsumenter och minska vinsterna för de stora energibolagen.
Taggar: elenergiskatt
300×250
300×250