Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Minister kritiserar kung Felipe

Konsumentministern Alberto Garzón (Izquierda Unida) har hamnat i hetluften, efter att han på Twitter anklagat kung Felipe för bristande neutralitet.

28 september 2020 kl. 13:00

Alberto Garzón är förutom konsumentminister även ledare för spanska kommunistpartiet. Foto: Fernando Jiménez Briz/Wikimedia Commons
Garzón finner det "ohållbart" att kungahuset inte följer regeringens direktiv. Han hänvisar till uppgifterna om att Felipe skulle ha beklagat sig över att han inte tillåtits resa till Barcelona för att närvara vid utdelandet av nya åklagarlicenser, ett beslut som fattades av regeringen av allt att döma för att undvika skärpta spänningar i Katalonien. Kritiken mot Garzón lät inte vänta på sig och uppges enligt vissa källor ha orsakat en regeringskris, även om partiledaren och andre vice regeringschefen Pablo Iglesias försvarat konsumentministerns åsikter. Oppositionsledaren Pablo Casado kräver att Garzón omedelbert avsätts, medan kritiken är hård även från en del juridiska instanser. Vice regeringschefen Carmen Calvo har med anledning av polemiken uppmanat samtliga inblandade parter att "lugna ner sig". – Och när jag säger alla så menar jag alla!", betonar Calvo.

La posición de una monarquía hereditaria que maniobra contra el Gobierno democráticamente elegido, incumpliendo de ese modo la constitución que impone su neutralidad, mientras es aplaudida por la extrema derecha es sencillamente insostenible.

— Alberto Garzón (@agarzon) September 25, 2020
300×250
300×250