Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Lärarna strejkade i protest mot nedskärningarna

Den första totala strejken inom skolväsendet hölls 22 maj och avslutades med demonstrationståg runt hela Spanien.

23 maj 2012 kl. 08:00

Strejken inom skolväsendet kulminerade 22 maj med demonstrationer runt om i Spanien.
Samtliga fem lärarfack stod bakom strejken, som hade sammankallats i protest mot regeringens senaste sparplan på utbildningssidan. Den omfattar tre miljarder euro av årets budget och innebär bland annat att det maximala antalet elever per klass höjs samt att bruket av vikarier minskas. Enligt sammankallarna hade strejken en uppslutning på 80 procent, medan regeringskällor angav att knappt en fjärdedel av skolpersonalen strejkat. Uppslutningen var störst på universitetsnivå, men aktionerna omfattade alla nivåer inkluderat förskola. Strejken och demonstrationerna präglades av få incidenter. På Balearerna invaderade en grupp demonstranter utbildningsrådets regionalkontor och polis ingrep, medan två studenter greps vid Universidad Complutense, i Madrid.
300×250
300×250