Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Husbilar anklagas för att ockupera naturområde

Miljöföreningen Ecologistas en Acción anmäler den påstådda ockupationen av kusten vid Maro-Cerro Gordo av husbilsekipage. De uppges campa olagligt under långa perioder och antalet husbilar ska ha ökat kraftigt i januari.

31 januari 2024 kl. 17:00 · Mats Björkman

Husbil vid Maro-Cerro Gordo. (Arkivbild)
Omkring femtio husbilar anklagas för att ha "koloniserat" den naturskyddade klippkusten öster om Nerja. Förutom förekomsten av ett stort antal husbilar ska ha campare slagit läger i bland furuträden i Las Alberquillas och ockupanter ha bosatt sig i övergivna byggnader. Trots att såväl camping som övernattning i naturreservatet är förbjudet förblir dessa personer ofta i flera veckor. Enligt Ecologistas en Acción, som citeras av La Opinión de Málaga, förstör ockupanterna miljön genom att lämna efter sig matrester, våtservetter, toalettpapper och avföring. Dessutom rapporteras att de trampar ned växtligheten och tänder lägereldar, vilket ökar risken för bränder. Miljöorganisationen kräver att Guardia Civil och lokalpolisen i Nerja ska göra inspektioner för att avlägsna ockupanterna. De vill också att det placeras hjullås på fordon för att säkerställa att utländska förare betalar sina böter. En annan föreslagen åtgärd är att sätta upp en höjdbegränsare vid entrén för att förhindra husbilar från att komma in. Liknande åtgärder har vidtagits vid naturområdet Cabo de Gata, i Almería.
300×250
300×250