Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Hundar lämnade att dö av svält

Guardia Civil har hittat 32 hundar döda av svält på en gård i Azuaga (Badajoz), där de enligt utredningen lämnats utan mat och vatten sedan juni. Ägaren, en man bosatt i samma kommun, utreds nu för djurplågeri genom grov försummelse som lett till djurens död.

11 augusti 2025 kl. 17:00

Guardia Civils miljöenhet Seprona slog till efter misstankar om omfattande djurmisshandel.
Hundarna uppges ha befunnit sig i extremt dåligt skick, vissa lösa, andra fastkedjade eller instängda i boxar, alla utan tillgång till vatten eller föda. Flera djur hade försökt äta av redan döda hundar för att överleva. Kropparna låg utspridda i olika delar av anläggningen och var i varierande stadier av förruttnelse, vilket vittnar om ett långvarigt och gradvis lidande, rapporterar El País. Upptäckten gjordes av Seprona, Guardia Civils miljö- och djurskyddsenhet, efter att den fått indikationer på misskötta djur på platsen. Efter att ha lokaliserat ägaren och genomfört en inspektion i hans närvaro kunde inspektörerna konstatera omfattningen av dödsfallen. Ärendet har nu överlämnats till domstolen i Llerena och till miljöåklagaren i Badajoz.
300×250
300×250