Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Höjning av minimilönen

Regeringen höjer minimilönen i Spanien med fyra procent från och med årsskiftet.

21 december 2017 kl. 13:00

Arbetsmarknadsministern Fátima Báñez förband sig i september att höja minimilönen med fyra procent. Foto: La Moncloa – Gobierno de España
Initiativet grundar sig i ett löfte från arbetsmarknadsministern Fátima Báñez i september och har avtalats med arbetsmarknadens parter. Konkret hamnar minimilönen på 10 400 euro om året, delat på 14 utbetalningar på 736 euro styck. Regeringen har även förbundit sig att successivt höja minimilönen till 850 euro i månaden fram till 2020, för att följa EU-direktiven. Det skulle i sin tur innebära att den spanska minimilönen upplever en höjning på 30 procent på endast fyra år.
300×250
300×250