Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Förvaltningarna fyrdubblar sina skulder

De offentliga förvaltningarna är skyldiga sina leverantör mer än 50 miljarder euro.

26 augusti 2011 kl. 07:45

Trots lagreformer har de spanska förvaltningarna fortfarande en dålig betalningsmoral.
Förvaltningarna på statlig, regional och kommunnivå har fyrddubblat sina leverantörsskulder på bara två år. Detta enligt tidningen El País, som beräknar den sammanlagda skulden till mer än 50 miljarder euro. Det motsvarar fem procent av Spaniens BIP. Enligt El País är dessutom den genomsnittliga betalningstiden 158 dagar, trots att det enligt lag maximalt ska vara 50 dagar.
300×250
300×250