Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Första rabieslarmet på 35 år

Det första rabieslarmet sedan 1978 har utlysts i Spanien.

13 juni 2013 kl. 07:55

Den smittade hunden är av rasen pitbull och hade vistats i Marocko.
En pitbull som 1 juni anföll sammanlagt fyra personer i Toledo och som senare sköts ihjäl av polisen, befinns ha varit smittad av rabies. Hundens ägare har medgivit att hunden under våren vistats i Marocko, där den varit i kontakt med djurkadaver. De enda rabiesfall som upptäcks i Spanien på senare år har varit just i enklaverna Ceuta och Melilla, på den nordafrikanska kontinenten. På fastlandet hade dock inga rabiesfall konstaterats på 35 år.
300×250
300×250