Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Elbolagen slipper betala mångmiljonbot

Federala domstolen Audiencia Nacional har ogiltigförklarat en bot på hela 61 miljoner euro till elbolagen i Spanien.

8 april 2015 kl. 13:00

Elbolaget Endesa hade dömts att betala 22 miljoner euro i böter.
Det var konkurrensverket CNMC som 2011 utfärdade den dittills näst största boten i sitt slag, för kartellbildning. De ledande elbolagen befanns ha avtalat priser och dessa, liksom deras gemensamma förening Unesa, dömdes tillsammans att betala miljonboten. Unesa överklagade dock och har nu lyckats få genomsökningen av sitt kontor i november 2009 ogiltigförklarad och därmed även boten.
300×250
300×250