Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Borgmästare gömde sig hemma i 30 år

Några veckors isolering för att stoppa ett virus står sig slätt jämfört med de tre decennier som Manuel Cortés tillbringade i ett lönnrum utan fönster i sitt hem i Mijas Pueblo. Han var byns siste republikanske borgmästare och när fascisterna vann inbördeskriget gick han under jord, för att inte riskera att gripas av Francoregimen. Han höll sig gömd mellan november 1939 och april 1969.

8 november 2020 kl. 06:59 · Carin Osvaldsson

Manuel Cortés samt gömd i sitt hem i 30 år innan han vågade sig ut i april 1969, efter Francos amnestidekret gällande inbördeskriget. Foto: Ayuntamiento de Mijas
De får ett aktuellt nyhetsbrev varje morgon, med bland annat artiklar och reportage som denna.
300×250
300×250