Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Blesa och Rato slipper tjäna fängelse

Miguel Blesa och Rodrigo Rato förblir på fri fot, trots att de dömts till sex respektive 4,5 års fängelse.

4 mars 2017 kl. 07:00

Samtliga åtalade i målet om de svarta kreditkorten på Bankia fälldes, men ingen behöver tills vidare tjäna sitt straff.
Federala domstolen Audiencia Nacional finner ingen anledning varken att fängsla eller ålägga de två tidigare ordförandena i Caja Madrid, respektive Bankia någon borgen. Motiveringen är deras "oklanderliga" uppförande under rättegången. Statsåklagaren yrkade på 100 000 euro i borgen för Blesa. Han och Rato dömdes till de hårdaste straffen för bruket av svarta kreditkort, men då de valt att överklaga till Högsta domstolen har domarna ännu ej vunnit laga kraft. Rato har sedan tidigare sitt pass indraget och han har infinnandeplikt en gång i månaden. Den tidigare spanske finansministern väntas ställas inför rätta i andra processer för både skattebrott och penningtvätt.
300×250
300×250