Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Banker ska tvingas ersätta kunder

Regeringen förbereder ett dekret som ska möjliggöra för hypotekstagare att få tillbaka det de betalat för mycket på grund av räntegolv, utan att behöva gå via domstol.

12 januari 2017 kl. 13:00

Regeringen kan anta dekretet redan 13 januari.
Finansministern Luis de Guindos har annonserat åtgärden, som kan komma att antas av ministerrådet redan 13 januari. Den ska ålägga bankerna att kompensera hypotekskunder som reklamerar, inom en period på tre månader. Högsta domstolen väntas i slutet av december komma med ett utfall i linje med Europadomstolens, som finner att de banker som tillämpat räntegolv utan att tydligt informera låntagarna om villkoren är tvungna att betala tillbaka hela den summa som inkasserats för mycket. Det beräknas att omkring 1,5 miljoner kunder skulle kunna gå till domstol, om deras ärende inte görs upp i godo. Det skulle fördubbla det normala antalet domstolsärenden per år och allvarligt överbelasta de spanska domstolarna.
300×250
300×250