Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Bågen i San Pedro försvinner

Den kända bågen vid San Pedro Alcántara är sönderrostad och kommer att monteras ned.

28 mars 2010 kl. 08:00

San Pedro-bågen har sina dagar räknade och har redan blivit av med några bokstäver.
En analys av bågen i samband med tunnelbygget har avslöjat allvarligt slitage och en därmed överhängande risk för trafiken som ska passera under den. Två av bokstäverna har monterats ned med omedelbar verkan och de statliga myndigheterna har fattat beslutet att helt montera ned bågen. Liksom bågen vid Marbellas östra infart byggdes den i San Pedro i inledningen av GIL-partiets maktperiod och utan tillstånd från någon statlig myndighet. Bågarna kostade 125 miljoner pesetas (750 000 euro) när de uppfördes 1992 och har fått ett sentimentalt värde, trots att de symboliserar GIL-eran som få idag vill påminnas om. En studie ska avgöra om även den östra bågen är i så dåligt skick att den bör monteras ned.
300×250
300×250