Återhämtningen beskylls för stigande dödstal
Trafikverket DGT skyller den ökade olycksfrekvensen på de spanska vägarna på den stigande konjunkturen.
Direktören för DGT María Seguí uppger att trafiken i Spanien ökat, tack vare bättre ekonomi och inte minst fallande bränslepriser. Det skulle vara huvudförklaringen till att dödstalen i trafiken stigit kraftigt både under jul- och nyårshelgen samt årets första månader. Teorin tillbakavisas av vissa experter, som pekar på att dödstalen sjönk stadigt åren som föregick krisen.