Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Arbetslösa ska röja efter bränderna

Arbetslösa som lyfter ersättning kommer att kallas för att reparera eldhärjade områden.

11 september 2012 kl. 07:31

Med mer än fem miljoner arbetslösa finner regeringen att det finns gott om arbetskraft att tillgripa, för att rusta upp efter de många naturbränderna i sommar.
Regeringen hänvisar till en paragraf från 1992 där personer som lyfter arbetslöshetsersättning kan kallas till social tjänst. De som gör det beviljas den lagstadgade minimilönen på 641 euro i månaden. De som vägrar riskerar å sin sida att förlora sin ersättning, då det kommer att bedömas som att de förkastar ett jobberbjudande. Detaljerna kring mobiliseringen av arbetslösa till områden som lidit naturbränder är ännu oklar, men outbildade ska inte deltaga i någon form av brandbekämpning och ej heller kan de kommenderas till områden långt från deras hemorter. Det är inte bara myndigheterna, utan även frivillorganisationer som kan benytta hjälp från bidragstagare.
300×250
300×250