Sydkusten.es
Prenumerera
NYHETER

Arbetare omkom vid kärnkraftverk

En arbetare avled och tre andra skadades 24 november vid reparationsarbeten på kärnkraftanläggningen i Ascó (Tarragona).

25 november 2021 kl. 09:30

Kärnkraftverket vid Ascó.
Olyckan uppges ha uppstått när koldioxid läckt ut medan arbetarna reparerade brandsläckningssystemet på kärnkraftverket. Läckan inträffade i en fyravåningsbyggnad som är avskild från reaktorn, vilket innebär att anläggningen inte drabbats av några driftstörningar. Ascó alstrar omkring hälften av all energi som förbrukas i Katalonien. För en av de skadade, som andats in giftiga gaser, uppges tillståndet vara allvarligt.
300×250
300×250